reklama

Žiť a študovať v zahraničí, to nie je len tak

Voľné rozprávanie o semestri v Španielsku alias Úvodné slovo k sérií článkov o mojich skúsenostiach zo sveta.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Do zahraničia som sa dostal ako štvrták cez program Socrates/Erasmus. V mojom ročníku (Prírodovedecká fakulta UPJŠ, odbor matematika) sme boli asi dvadsiati študenti a naše katedry mali až desať výmenných miest (Španielsko – ekonomické odbory, Nemecko – technické odbory), takže o naplnenie miest bojovala skôr univerzita ako my záujemcovia.

V Nemecku by som bol nútený študovať po nemecky, čo ma nijako zvlášť nelákalo, najmä som mal na pamäti, že dôležitejšie je naučiť sa poriadne jazyk, ktorý už ako-tak viem (angličtinu). Navyše, vždy ma to ťahalo k ekonómii a podobným záležitostiam, takže moje rozhodnutie bolo jasné. Po pár mesiacoch byrokracie na škole a na Španielskom veľvyslanectve som s veľkou neistotou a malou dušičkou po prvý krát v živote sadol do lietadla. Cieľová stanica Madrid.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po španielsky som pred príchodom vedel akurát tak Olé a Adiós.Navyše nebolo vôbec isté, že na škole majú aj prednášky v angličtine, v ktorú som tiež získal dôveru len tesne pred odchodom vďaka superintenzívnemu kurzu, ale povedal som si, že ak bude všetko v španielčine, aspoň sa budem mať na čo vyhovoriť. Nakoniec tých anglických bolo celkom dosť (mal som na výber z asi 10 pre štvrtáka zmysluplných predmetov z odborov ekonómia a business administration).

Mal som šťastie, že som mal v Madride kamaráta (pozdravujem Peťo!) a ten mi našiel izbu, prišiel po mňa na letisko a uviedol ma do života a la España. Inak by som bol asi úplne stratený. Univerzita sa veľmi nestarala, vraj „najprv sa môžem ubytovať v hoteli a potom si nájdem ubytovanie priamo tu aj sám“. No, s mojim 250-eurovým štipendiom by som v hoteli neprežil ani týždeň. Výdavkom na cestovné som sa vyhol vďaka tomu, že izbu som mal len zopár minút pešo od školy. Mala asi 2x2 metre.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Byt nemal ústredné kúrenie, samozrejme ani klimatizáciu. Plynový sporák išiel na bombu, no v priebehu môjho pobytu byt napojili na plynový rozvod. Nebolo to priamo v Madride, ale v jednom malom (250-tisícovom) mestečku v anglomerácii, aj keď ústredné kúrenie vôbec nie je štandardom ani v Madride. A nemyslite si, že tu je tak teplo, že kúriť nie je treba. Madrid má vnútrozemské podnebie, zimy sú tu dlhé a dosť chladné, v noci len mierne nad nulou, cez deň do 10 stupňov. O Madride sa hovorí „seis meses de invierno, seis meses de infierno“ – šesť mesiacov zimy, šesť mesiacov pekla.

Domáci sa snažili byť milí, zjavne potrebovali tých mojich 200 eur, čo som im mesačne za ten môj kútik dával. Boli to traja mladí ľudia, pôvodom zo strednej Ameriky, pospájaní akýmisi rodinnými putami, ktoré som nikdy nepochopil. Len jeden z nich mal papiere. Dievča malo so sebou asi polročného syna. To malé stvorenie sa každé ráno predbiehalo so skupinou mladých s bubnami pod oknom, kto ma skôr zobudí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už bohužial neviem, ako som to robil, ale na stravu mi stačilo okolo 50 eúr mesačne. Ostatné výdavky som musel vykrývať z vlastných, čo som tvrdo kontroloval a míňal som pomerne málo s celkom uspokojivým spoločenským životom. Finančne ma celý pobyt vyšiel asi toľko, čo by som bol za ten čas utratil aj na Slovensku.

Domov som si doniesol dobrý pocit z toho, čo všetko som videl a ako bezbolestne som strávil niekoľko mesiacov štúdiom (o tom sa rozpíšem viac v druhej časti). No hneď na to začala tvrdá realita – naťahovať sa o tom, či mi ministerstvo preplatí cestu tak, ako sľúbilo (nakoniec mi prispeli len asi 40 eurami), a ako mi na škole uznajú získaných 24 kreditov. Nuž, uznali, ale len akosi „pomimo“. Okrem toho, že nebolo úplne jasné, ako previesť známky na naše hodnotenie (A-F), neexistovali na mojom odbore ekvivalentné predmety. Tak či tak som musel dohnať zameškané skúšky kvôli štátniciam (časť počas letných prázdnin po štvrtom ročníku a zvyšné dokonca v letnom semestri piateho ročníka). Možno by nezaškodilo trošku viac flexibility, ak si škola želá, aby študenti využívali možnosť stráviť semester na inej univerzite.

Peter Jacko

Peter Jacko

Bloger 
  • Počet článkov:  40
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Košičan momentálne pracujúci v Lancastri, UK. Zoznam autorových rubrík:  ...chcel som vedieťGaudeamus igiturMoje skúsenosti zo sveta(Anti)komentáreZo životaSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu